Het begrip Wereldburgerschapseducatie wordt vaak gezien als een containerbegrip waardoor het niet altijd duidelijk is wat er precies mee wordt bedoeld. Concepten zoals diversiteit, multiperspectiviteit, participatie en duurzaamheid worden vaak gebruikt om WBE-praktijken te beschrijven. Maar wereldburgerschapseducatie is meer dan het begrijpen van concepten: het richt zich ook op transformatief en ervaringsgericht leren.
Tijdens deze eerste sessie van het Lerend netwerk Wereldburgerschapseducatie in de lerarenopleiding willen wij werken aan een gemeenschappelijk taal van WBE. We gaan het begrip ontleden, onderzoeken wat het precies inhoudt en stil staan bij hoe we deze kennis kunnen toepassen in de praktijk. Wat betekent het om een“wereldburger” te zijn en wat is de rol van “educatie” hierin?
De openingssessie is bedoeld om helderheid en inspiratie te bieden over WBE en een gemeenschappelijke basis te creëren voor het verdere verloop van het lerend netwerk. Door samen een gedeelde taal te ontwikkelen, kunnen we onze samenwerkingen versterken en elkaar beter ondersteunenW
Programma:
9u00: Welkom
9u30-11u00: Inspiratiemoment in de vorm van een paneltalk of keynote + Q&A
Sprekers: TBA
11u00-11u15: Pauze
11u15-13u30: Deep dive sessie + plenaire terugkoppeling
13u30-14u00: Lunch
Locatie:
Enabel
Hoogstraat 147, 1000 Brussel.