Magazine 2024: waar staan we met Wereldburgerschapseducatie in Belgische scholen?
In 2023 gaf BeGlobal het HIVA-onderzoeksinstituut van de KULeuven en de OMER-onderzoeksgroep van de Universiteit van Luik de opdracht om te onderzoeken hoe Wereldburgerschapseducatie (WBE) is verankerd in het basis- en secundair onderwijs in België.
In deze editie van BeGlobal’s Global Citizenship Education magazine, laten we Jan Van Ongevalle, onderzoeksleider bij HIVA, aan het woord. Hij bespreekt de belangrijkste trends die uit de studie naar voor komen en doet aanbevelingen om wereldburgerschapseducatie in het onderwijs te versterken.
Belangrijkste trends
Hoewel de resultaten van de studie niet volledig representatief zijn door het beperkte aantal respondenten, weerspiegelen ze drie duidelijke trends:
- Veel leerkrachten vinden het moeilijk om “WBE” te definiëren, wat de integratie ervan in de klas belemmert.
- Leerkrachten voelen zich vaak onvoldoende opgeleid om WBE effectief te implementeren.
- Er is een behoefte aan meer en beter beschikbaar lesmateriaal om WBE vakoverschrijdend te integreren.
Ontdek de volledige resultaten en aanbevelingen in onze nieuwste publicatie!
Ontvang je graag een papieren exemplaar van deze publicatie? Stuur dan een berichtje naar beglobal@enabel.be.