Afgelopen dinsdag 22 oktober nam BeGlobal deel aan de inputdag ‘Toekomstbrouwers: Scholen in actie voor een duurzame samenleving’. Dit najaar zal Vrijplaats, een van de onderzoekslabs van de Gentse Arteveldehogeschool, drie Unesco-scholen begeleiden om op een concrete manier werk te maken van educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) en wereldburgerschapseducatie (WBE).
Sint-Bernarduscollege Oudenaarde, GO! Mira Hamme en Prizma Ingelmunster gaan de uitdaging aan: hoe maak je op een concrete manier werk van doelgerichte begeleiding en evaluatie van het leerproces? Hoe zet je partnerschappen in als middel tot leren en betrokkenheid? En hoe zorg je ervoor dat een WBE-project gedragen wordt binnen het hele team?
Nieuwe inzichten
In de voormiddag, ‘we learned by doing’. De aanwezige leerkrachten, directieleden en pedagogisch begeleiders kropen in de rol van leerling en namen deel aan concrete werkvormen tijdens de methodieken-carrousel. Tussendoor was er tijd voor meta-reflectie: ‘Wat doet deze oefening met jullie? Wat zijn we hier aan het behandelen? Naar welk doel zijn we toe aan het werken? Zie je linken met je eigen schoolpraktijk?’ Zo leerden we bijvoorbeeld:
- Dat dankzij samenwerking niet iedereen exact hetzelfde hoeft te leren;
- Dat transformatief leren soms vraagt om je eigen waarden in vraag te stellen, en je eigen mening bij te stellen;
- Dat er veel verbanden bestaan tussen de sleutelcompetenties van de nieuwe eindtermen en WBE/EDO-actiecompetenties;
- Dat het leerrijk blijft om zowel methodisch als inhoudelijk buiten je comfortzone te treden, zelfs nadat je de schoolbanken hebt verlaten;
- En dat je je blik kan verruimen door observatie te koppelen aan kennis, door creatief te denken en door je in te leven in het perspectief van een ander.
In de namiddag gingen de scholen zelf aan de slag. Ze gaven vorm aan een concreet leertraject voor de school. Dat deden ze door een project te ontwerpen en een plan van aanpak uit te schrijven, maar evenzeer door eventuele barrières te identificeren: ‘Is er genoeg draagvlak op school bij de andere leerkrachten en de directie voor dit initiatief? Zo nee, hoe pakken we dat aan?’
Enabel en Arteveldehogeschool slaan de handen in elkaar
De komende maanden worden de scholen door Vrijplaats bijgestaan tijdens het verder uitwerken en implementeren van die projecten. De begeleidingstrajecten zijn een initiatief ter ondersteuning van het Vlaamse ASPnet (het ‘UNESCO Associated Schools Network’. Ze zijn de eerste activiteit in het kader van een gloednieuw partnerschap tussen Enabel en Arteveldehogeschool.
Deze eerste groep deelnemende scholen zijn pioniers: ASPnet wil zo veel mogelijk scholen aanmoedigen om deel te nemen aan een dergelijk traject, om EDO & WBE structureel te verankeren in het Unesco-verhaal. Het volgende cohort van begeleidingstrajecten voor Unesco-scholen is gepland in het voorjaar van 2025.
Met oprechte dank aan de deelnemende Unesco-scholen voor hun onvermoeibare inzet en enthousiasme voor WBE en EDO, en aan Vrijplaats voor de boeiende, relevante en hands-on invulling die ze aan dit project geven.