- Home
- Non classifié(e)
- Programma dag 2 Global Teachers Academy
Programma dag 2 Global Teachers Academy
26/11/2024
Creativiteit als middel om om te gaan mét en invloed uit te oefenen op onze complexe wereld?
Op deze tweede dag van de Global Teachers Academy verkennen we creativiteit als instrument en middel om de wereld waarin we leven te begrijpen, maar ook als hefboom tot verandering. We verdiepen ons in de linken tussen kunst, zelfbewustzijn en engagement voor een meer rechtvaardige wereld.
Wat staat er op het programma?
- Het verkennen van creativiteit als (meer) te ontwikkelen vaardigheid om nieuwe maatschappelijke en ecologische uitdagingen aan te pakken.
- Experimenteren mét en nadenken over maatschappelijke betrokkenheid door middel van creatieve workshops.
- Kunst ontdekken als een manier om complexe wereldproblemen te verkennen en te begrijpen.
Aan het einde van de dag zal je...
- Een dieper inzicht hebben in de aard, de bronnen en de uitdagingen van creativiteit.
- Begrijpen hoe creativiteit een motor is voor verandering en psychosociale ontwikkeling, zowel in de interpersoonlijke sfeer (zoals empathie) als op persoonlijk vlak (identiteitsvorming, zelfregulering). Je ontdekt hoe het een waardevol instrument kan zijn om jezelf en de wereld om je heen te transformeren.
- Kennis hebben gemaakt met verschillende kunstvormen en -werken die draaien om sociale rechtvaardigheid, en je hebt geëxperimenteerd en gereflecteerd over hoe je die in jouw praktijk kan toepassen.
Met de deelname en bijdrage van:
Baptiste Barbot, professor psychologie aan de UCLouvain, Anne-Wetsi Mpoma, kunsthistoricus, curator en activiste, en nog vele anderen.