Hoe evalueer je iets dat niet alleen in cijfers te vatten is?
Wereldburgerschapseducatie gaat niet alleen over kennis, maar ook over attitudes, vaardigheden en hoe mensen op een kritische manier deze complexe wereld begrijpen. Dat maakt evalueren niet altijd eenvoudig. Tijdens deze tweede sessie van het Lerend Netwerk: “Samen Wereldburgerschapseducatie” duiken we in de complexe vraag: Hoe stel je procesmatige veranderingen vast, welke methodes zijn er en hoe implementeer je ze?
We beginnen de dag met een inspiratiesessie waarin we de relatie tussen leren en evalueren onder de loep nemen. Waarom evalueren we eigenlijk, en wat dienen we te evalueren? Daarna verkennen we tijdens de deep dive sessie concrete methodes om Wereldburgerschapseducatie te evalueren, met boeiende praktijkvoorbeelden uit het Erasmus+ project ALiCE (Assessment of Learning in Citizenship Education).
Wat mag je verwachten?
Een frisse blik op evalueren
Hoe kunnen we evalueren gebruiken om het leerproces te ondersteunen in plaats van het te reduceren tot cijfers?
Concrete methodes en inspiratie
Onderzoekers dr. Ama Amitai en Niels Van Hoof delen praktijkvoorbeelden die je meteen kunt toepassen.
Uitwisseling met collega’s
Samen zoeken we naar manieren om formatieve evaluatie een plaats te geven — ook in een wereld waar cijfers nog vaak de norm zijn.
Programma:
9u00: Welkom + koffie en thee
9u30: Inspiratiesessie door Eef Thoen (Arteveldehogeschool) en Q&A. Live grafische verslaggeving door Sven Retoré (Visuality).
11u00: Deep dive sessie begeleid door Sven Retoré (Visuality) met inhoudelijke bijdrage van Ama Amitai (Karel de Grote Hogeschool en ExploRatio) en Niels Van Hoof (Karel de Grote Hogeschool), gevolgd door een plenaire terugkoppeling.
13u30: Lunch
Voor wie?
Deze sessie richt zich tot iedereen die werkt rond Wereldburgerschapseducatie in de lerarenopleidingen, zowel formeel als non-formeel.
Over de sprekers:
Eef Thoen
Eef Thoen is Master in de Beeldende kunsten, Vrije Kunsten, Schilderkunst en volgde een specifieke lerarenopleiding te Gent. Sinds 2008 is hij werkzaam aan de Arteveldehogeschool, waar hij oprichter en trekker is van VRIJPLAATS, een labwerking waar wordt ingezet op learning design met design thinking als rode draad. Daarnaast is hij promotor van de onderzoekslijn ‘Jonge makers van morgen’ binnen het expertisenetwerk Onderwijs, waar hij via praktijkonderzoek (design research, actie-onderzoek, design thinking) mee tracht het transformatief leren te implementeren. Als onderzoeker bouwde hij expertise op rond duurzaamheidseducatie, kunst- en cultuureducatie (cultuur in de spiegel), STEM/ STEAM, participatie en outdoor learning.
Inhoud inspiratiesessie
Wereldburgerschapseducatie vergt, naast kennis over de verschillende manieren waarop mensen en samenlevingen wereldwijd met elkaar verbonden zijn, ook een oefenen in competenties die bijdragen tot kritisch burgerschap. Vooral dat laatste vormt een struikelblok voor het huidige onderwijs en laat zich maar moeilijk implementeren: geen tijd, geen draagvlak en hoe evalueer je dat dan?
Voor we met rubrics als ultieme oplossing afkomen, staan we toch even stil bij de noden die evaluatie van wereldburgerschapseducatie met zich meebrengen: welke didactiek leent zich hiertoe? Aan welke doelen werk je dan? Wat zijn kwaliteitscriteria om deze te evalueren en hoe kan de lerende eigenaar worden van het evaluatieproces? Op deze vragen zal het inspiratiemoment proberen inzicht te brengen.
Ama Amitai
Ama Amitai doctoreerde aan de Vakgroep Sociologie UGent en is onderzoeker bij onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs aan Karel de Grote Hogeschool en ExploRatio aan Odisee Hogeschool. Haar onderzoeksprojecten focussen op burgerschapsonderwijs en dialoog. Ze werkt eveneens als lerarenopleider aan KdG.
Niels Van Hoof
Niels Van Hoof werkt als lerarenopleider aan Karel de Grote Hogeschool. Als projectmedewerker actief burgerschap bij het Stedelijk Onderwijs bouwt hij aan actief pluralisme, Europees burgerschap, kritisch denken en filosofie-onderwijs. Door internationale samenwerkingen staat hij voor een kwaliteitsvol en inclusief onderwijs, zoals met ALiCE — waar formatief evalueren van burgerschapscompetenties aandacht krijgt. Via T-ACT, Teaching Advanced Critical Thinking, versterkt hij kritisch denken en mediawijsheid.
Nood aan inspiratie?
Wil je je wat inlezen over het onderwerp of zoek je nog achtergrond informatie?
- [Website] – EduFACE.app is een interactieve platform ontwikkeld in het kader van het ALiCE-project, met tools en hulpmiddelen ter ondersteuning van formatieve beoordeling in burgerschapseducatie.
- [Artikel] – Paaske, N., Mohammad-Roe, S., Smets, W., Amitai, A., Randazzoc, N.A, Huan, L. (2023). Challenges for European teachers when assessing student learning to promote democratic citizenship competences. In: Journal of Social Science Education 22(3). https://doi.org/10.11576/jsse-5978
Mis deze sessie niet!
Ben je betrokken bij Wereldburgerschapseducatie? Dan is dit je kans om inzicht te krijgen in hoe evalueren een meerwaarde kan bieden voor het leerproces. Laat je inspireren, deel ervaringen met collega’s en ga naar huis met nieuwe ideeën om mee aan de slag te gaan.
Schrijf je vandaag nog in en zet een stap vooruit in hoe we leren en evalueren in balans brengen!
Heb je vragen?
Aarzel dan niet op Latifah Abdou te contacteren via latifah.abdou@enabel.be