Innerlijke groei als onderdeel van het antwoord op de complexe mondiale uitdagingen?
Terugblikken op een geslaagde eerste dag van de Global Teachers Academy
10 oktober 2024 – Enabel, Brussel
10 okt '24
26 nov '24
7 feb '25
3 apr '25
Deze dag kwam tot stand in samenwerking met BeGlobal en ViaVia Tourism Academy.

“Deze eerste dag over de IDGs bood de mogelijkheid om alles wat ik al heb geleerd over innerlijke ontwikkeling opnieuw in perspectief te plaatsen, mijn ervaring te verrijken met nieuwe ideeën en geleidelijk de inzichten die ik opdoe in de praktijk te brengen.”
Noémie Van Geem
Verantwoordelijke permanente vorming

“Het is belangrijk dat de IDGs meer aan bod komen omdat ze de basis vormen voor de veranderingen die de SDGs nastreven. Ze vragen aandacht voor zelfbewustzijn en de structuren die onze keuzes beïnvloeden. Ik pleit ervoor om hier in het onderwijs meer aandacht aan te besteden.”
Bert Vansteenkiste
Leerkracht SO Aardrijkskunde en Wiskunde

“Het is cruciaal om jezelf beter te leren kennen en een woordenschat te ontwikkelen waarmee je over jezelf kunt praten. Ik geloof dat wij jongeren vooral moeten ondersteunen in het ontwikkelen van deze niet-zo evidente vaardigheden om met de huidige complexe mondiale uitdagingen te kunnen omgaan en bij te dragen aan verandering.”
Morgane Hazard
Coördinator internationale uitwisseling
multiperspectiviteit
verbinding
innerlijke groei
Inner Development Goals
systemische verandering
identiteit
kristisch denken
positieve verbeelding
leiderschap
Presentaties en inhoud van de dag

De GTA is slechts het begin. Wil je meer?
Door de ogen van... Stefanie Bakelandt, Pedagogisch Coördinator BeGlobal.
“Ik zie, ik zie… wat jij niet, of gewoon anders, ziet.”
Als pedagogisch coördinator van BeGlobal team NL kijk ik tevreden terug op de eerste dag van de Global Teacher Academy, die volledig draaide om innerlijke groei als motor voor verandering. Ik was vooral benieuwd hoe de deelnemers, ondanks hun verschillende achtergronden en talen, met elkaar in dialoog zouden gaan over de toepassing van de Innerlijke Ontwikkelingsdoelen (IDGs) in de diverse praktijken. Deze doelen vormen een inspirerend voorbeeld om op individueel, collectief en systemisch niveau bij te dragen aan een meer rechtvaardige en duurzame wereld.
Dit raakt precies de kern van wat wij bij BeGlobal belangrijk vinden: mondiaal bewustzijn, kritisch denken en een actiegerichte aanpak die zowel het hoofd, hart als de handen van jongeren – én de vele professionals die hen begeleiden – in beweging brengt.
De leerervaring waarin contextuele duiding, conceptuele inzichten en praktijkvoorbeelden samenkwamen, vielen mij meteen op. Vooral de oefening met de identiteitscirkels gaf me nieuwe inzichten. Het liet zien hoe we, door ons eigen bewustzijn actief en met mildheid te onderzoeken, ook onze doelgroep meer kunnen betrekken bij hun eigen leerproces. Wat ik vooral waardeerde, was dat het niet alleen ging om de IDGs als tool, maar wel om het kritisch gebruiken van de IDGs als kader en het verkennen van de mogelijke impact zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Wat me het meest raakte, was de openhartige sfeer waarin kennis, ervaringen, bedenkingen en twijfels werden gedeeld. De gesprekken tussen deelnemers uit verschillende sectoren en met diverse achtergronden, in meerdere talen, waren een rijke bron van inspiratie. Er was duidelijk een collectieve drang om de mondiale uitdagingen zowel in als buiten het onderwijs aan te pakken, de wereld te transformeren én om samen te leren.
De energie en openheid van de deelnemers geven me vertrouwen dat we met BeGlobal op de juiste weg zitten. De eerste dag van de GTA was dan ook veelbelovend en smaakt naar meer.
