10 okt '24

26 nov '24

7 feb '25

3 apr '25

Deze dag werd georganiseerd door BeGlobal en Wetsi Gallery met bijdragen van Baptiste Barbot, Anne Wetsi Mpoma, Merryl Njimeegni, Maliza Kiasuwa, Nadia Berriche en Badi.

Creativiteit is een belangrijk onderdeel van onze school, dankzij richtingen zoals haarverzorging, schoonheidszorg en kunst. Mijn leerlingen, vaak getalenteerder dan ik, inspireren me. Tijdens de sessies leerde ik dat creativiteit meer is dan een concept: het is een praktisch hulpmiddel om vooruitgang te boeken en dagelijkse uitdagingen op te lossen.” 

Carine Hermal

Leerkracht Institut Saint-Joseph Jambes 

Wat ik vooral meeneem, is het belang van creativiteit. Mensen — studenten of wijzelf — uit hun comfortzone halen, levert vaak verrassende resultaten op. Creatief zijn vraagt inspanning en aanpassing per doelgroep. De gedeelde vibe met gelijkgestemden gaf energie en zorgde ervoor dat ik met een goed gevoel naar huis ging.

Lieven Faes

Stafmedewerker Onderwijs en Internationalisering UHasselt

” Creativiteit is essentieel voor persoonlijke groei, het vormen van je identiteit en het maken van een verschil in de wereld. Elke dag zie ik de positieve effecten bij jongeren, maar vandaag kreeg ik concrete tools om beter te laten zien hoe het samenhangt met empathie, luisteren en samenleven.

Noemie Boes

Educatief medewerker Ajile ASBL 

Presentaties en inhoud van de dag

Global Teacher Academy divider

De GTA is slechts het begin. Wil je meer?

Door de ogen van... Julie Bijnens, verantwoordelijke praktijkondersteuning BeGlobal.

We leven in een wereld waar de onrechtvaardigheden steeds groter worden, waar de mens heel wat schade heeft toegebracht … Voor BeGlobal is wereldburgerschapseducatie (WBE) is het middel bij uitstek om kritisch na te denken over de wereld en onze plaats daarin. WBE is namelijk een onderwijsvorm die gericht is op het veranderen van ons gedrag en de samenleving. Het stelt ons in staat bewustzijn te ontwikkelen. Dat kritische bewustzijn van machtsverhoudingen brengt vaak negatieve vaststellingen met zich mee: het gaat slecht met de wereld en we willen dit systeem niet meer. Als we nadenken het soort wereld waarin we dan willen leven, is het antwoord duidelijk: een rechtvaardigere en duurzamere wereld! Op papier zijn de concepten ‘rechtvaardigheid’ en ‘duurzaamheid’ uiteraard aantrekkelijk, maar in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om ze toe te passen. 

Deze tweede dag van de Global Teacher Academy draaide om creativiteit. In zijn presentatie stelt Baptist Barbot creativiteit voor als “het vermogen om nieuw, origineel werk te produceren dat passend is bij de context en de taak die uitgevoerd moet worden”. We zijn er: zou creativiteit één van de ontbrekende schakels kunnen zijn in het creëren van een meer rechtvaardige en duurzame wereld? Een manier om de negatieve vaststelling en het fatalisme te overwinnen? Wij antwoorden volmondig ‘ja’. Creativiteit een middel is om de wereld waarin we leven te begrijpen en om een gevoel van identiteit vorm te geven: hoe meer een persoon de kans krijgt om zijn of haar creativiteit te ontwikkelen, hoe groter het zelfvertrouwen, de betrokkenheid en de openheid zullen zijn, en omgekeerd. 

Creativiteit neemt vele vormen aan: op artistiek vlak, maar ook in de wetenschappen en in het dagelijkse leven, voornamelijk wanneer we geconfronteerd worden met een onverwacht probleem…  

Dankzij deze dag kon de groep kunst als een sociaal veranderingsmiddel verkennen, als instrument van bevrijding en genezing. In een collectief werk hebben we natuurlijke materialen (rubber, raffia, wol, natuurlijke spons, …) gebruikt, rijk aan betekenis en consistent met het doel van onze creatie. We hebben kunst en verhalen ons opnieuw toegeëigend en verbindingen gecreëerd tussen mensen, de natuur en onze pedagogische praktijken.

Global Teacher Academy divider

10 okt '24

26 nov '24

7 feb '25

3 apr '25

Deze dag werd georganiseerd door BeGlobal en Wetsi Gallery met bijdragen van Baptiste Barbot, Anne Wetsi Mpoma, Merryl Njimeegni, Maliza Kiasuwa, Nadia Berriche en Badi.

Creativiteit is een belangrijk onderdeel van onze school, dankzij richtingen zoals haarverzorging, schoonheidszorg en kunst. Mijn leerlingen, vaak getalenteerder dan ik, inspireren me. Tijdens de sessies leerde ik dat creativiteit meer is dan een concept: het is een praktisch hulpmiddel om vooruitgang te boeken en dagelijkse uitdagingen op te lossen.” 

Carine Hermal

Leerkracht Institut Saint-Joseph Jambes 

Wat ik vooral meeneem, is het belang van creativiteit. Mensen — studenten of wijzelf — uit hun comfortzone halen, levert vaak verrassende resultaten op. Creatief zijn vraagt inspanning en aanpassing per doelgroep. De gedeelde vibe met gelijkgestemden gaf energie en zorgde ervoor dat ik met een goed gevoel naar huis ging.

Lieven Faes

Stafmedewerker Onderwijs en Internationalisering UHasselt

” Creativiteit is essentieel voor persoonlijke groei, het vormen van je identiteit en het maken van een verschil in de wereld. Elke dag zie ik de positieve effecten bij jongeren, maar vandaag kreeg ik concrete tools om beter te laten zien hoe het samenhangt met empathie, luisteren en samenleven.

Noemie Boes

Educatief medewerker Ajile ASBL 

Presentaties en inhoud van de dag

Global Teacher Academy divider

De GTA is slechts het begin. Wil je meer?

Door de ogen van… Julie Bijnens, verantwoordelijke praktijkondersteuning BeGlobal.

We leven in een wereld waar de onrechtvaardigheden steeds groter worden, waar de mens heel wat schade heeft toegebracht … Voor BeGlobal is wereldburgerschapseducatie (WBE) is het middel bij uitstek om kritisch na te denken over de wereld en onze plaats daarin. WBE is namelijk een onderwijsvorm die gericht is op het veranderen van ons gedrag en de samenleving. Het stelt ons in staat bewustzijn te ontwikkelen. Dat kritische bewustzijn van machtsverhoudingen brengt vaak negatieve vaststellingen met zich mee: het gaat slecht met de wereld en we willen dit systeem niet meer. Als we nadenken het soort wereld waarin we dan willen leven, is het antwoord duidelijk: een rechtvaardigere en duurzamere wereld! Op papier zijn de concepten ‘rechtvaardigheid’ en ‘duurzaamheid’ uiteraard aantrekkelijk, maar in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om ze toe te passen. 

Deze tweede dag van de Global Teacher Academy draaide om creativiteit. In zijn presentatie stelt Baptist Barbot creativiteit voor als “het vermogen om nieuw, origineel werk te produceren dat passend is bij de context en de taak die uitgevoerd moet worden”. We zijn er: zou creativiteit één van de ontbrekende schakels kunnen zijn in het creëren van een meer rechtvaardige en duurzame wereld? Een manier om de negatieve vaststelling en het fatalisme te overwinnen? Wij antwoorden volmondig ‘ja’. Creativiteit een middel is om de wereld waarin we leven te begrijpen en om een gevoel van identiteit vorm te geven: hoe meer een persoon de kans krijgt om zijn of haar creativiteit te ontwikkelen, hoe groter het zelfvertrouwen, de betrokkenheid en de openheid zullen zijn, en omgekeerd. 

Creativiteit neemt vele vormen aan: op artistiek vlak, maar ook in de wetenschappen en in het dagelijkse leven, voornamelijk wanneer we geconfronteerd worden met een onverwacht probleem…  

Dankzij deze dag kon de groep kunst als een sociaal veranderingsmiddel verkennen, als instrument van bevrijding en genezing. In een collectief werk hebben we natuurlijke materialen (rubber, raffia, wol, natuurlijke spons, …) gebruikt, rijk aan betekenis en consistent met het doel van onze creatie. We hebben kunst en verhalen ons opnieuw toegeëigend en verbindingen gecreëerd tussen mensen, de natuur en onze pedagogische praktijken.

Global Teacher Academy divider